SD DKV logo final-2

 

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea

aparatului unic de taxare

dkv-2023-169

 

Utilizarea corectă a aparatului unic de taxare este esențială pentru evitarea amenzilor. Urmează câteva sfaturi și informații pe care trebuie să le știe fiecare șofer când intră pentru prima oară în contact cu un aparat de taxare.



Prima utilizare a aparatului unic de taxare

După primirea aparatului și conectarea lui pentru prima oară la priză el trebuie lăsat aproximativ 10-15 minute conectat și deschis pentru a putea prelua toate datele și pentru a se activa rețelele. După acest pas, este indicat ca șoferul să verifice și informațiile din meniul aparatului și să facă anumite setări separat.

Meniul aparatului unic de taxare

Aparatul nu este greu de navigat și are doar 4 butoane din care se accesează toate meniurile.

Navigarea aparatului unic de taxare

Este de menționat că tastele sunt blocate în timpul mersului. Adică șoferul trebuie să staționeze și apoi să facă setările. Datele tehnice ale mașinii sunt deja înregistrate pe aparat, dar axele remorcii și greutatea actuală trebuie setate de către șoferi.

 

Setările realizate de șoferi

Pentru început, dacă aparatul vine setat în limba engleză, poate fi modificat în limba română pentru o utilizare mai ușoară. Ulterior, trebuie setate:

  • Dacă se circulă cu remorcă atașată -> se setează numărul de axe ale remorcii
  • Dacă se circulă doar cu cap tractor -> se modifică setarea axe remorcă cu valoarea 0
  • Dacă Germania sau Polonia sunt active pe aparat -> se setează greutatea actuală a vehiculului luându-se în calcul valoarea F1 din talon.


    Setarile realizate de sofer

 

Atenție! Dacă numărul de axe și greutatea nu sunt setate corespunzător pe aparat, șoferii riscă amenzi pentru țările tranzitate cu setările eronate.

Un caz excepțional este în Elveția: unde se activează și dezactivează mod transport, în meniul „Configurare CHIsv” în următoarele cazuri:

  • Dacă vehiculul circulă normal pe drumurile din Elveția, nu trebuie făcute modificări pe aparat (“Mod Transport Off”)
  • Dacă vehiculul este transportat pe tren, atunci trebuie efectuată modificarea pe aparat prin a seta “Mod Transport On”

    Setarile realizate de sofer poza 2

 

Culorile indicatorului LED

LED verde: Aparatul este pregătit și puteți călători

LED galben: Serviciul de taxe de drum pentru țara curentă nu este rezervat/activat, nu este disponibil sau nu există

LED roșu: Aparatul nu este activ. Nu călătoriți și contactați serviciul clienți

LED inactiv: Aparatul nu este încă activ

 

Afișajul aparatului unic de taxare

În mod normal pentru majoritatea țărilor tranzitate afișajul aparatului unic de taxare arată așa:

Afisajul aparatului unic de taxare

Există și un caz excepțional pe care șoferii îl întâlnesc și care deseori crează confuzie la tranzitarea Belgiei. În Belgia este corect să se afișeze pe ecran greutatea vehiculului, dar nu și numărul de axe.

 Afisajul aparatului unic de taxare poza 2

 

Sfaturi practice pentru șoferi

  1. La intrarea în Ungaria sau Bulgaria aparatul trebuie conectat la priză cu cel puțin 30 de minute înainte de ieșirea din România pentru a putea funcționa corespunzător. În caz contrar, dacă aparatul nu este calibrat la intrarea în Ungaria sau Bulgaria, șoferii riscă amenzi semnificative pentru neplata taxelor de drum.

  2. Este bine ca șoferii să aiba la îndemână pentru orice eventualitate:

    1. Alternative de plată

    2. Scurte ghiduri cu setările aparatului. Astfel de ghiduri le regăsiți pe pagina #SmartInfo dar și pe email din partea specialiștilor în taxe de drum DKV Mobility.

  3. Verificați ocazional conectarea la priză a aparatului pentru a vă asigura că funcționează corespunzător.


Vă încurajăm să transmiteți această informație mai departe fie în format scris, fie în formatul video de mai jos👇

 

Mai multe informații practice și de actualitate găsiți pe site-ul smartinfo.ro.